Bazuna 1997

Jubileusz przypadający na rok 1997 był niebagatelny – tysiąclecie miasta Gdańska. Tak szybko, jak się tylko dało, zgłoszono imprezę do oficjalnego programu obchodów, zaczęto rozglądać się za odpowiednim miejscem w obrębie administracyjnym tysiącletniego miasta. Wybór padł na Camping nr 69 w Sobieszewie (dawny ORLINEK).

W porównaniu z doświadczeniami roku poprzedniego i udaną współpracą z władzami gdyńskimi tegoroczna korespondencja z Komitetem Obchodów 1000-lecia przypominała raczej zabawę w ciuciubabkę. Skończyło się na wpisaniu imprezy do kalendarza oraz wyasygnowaniu nagród – wydawnictw milenijnych. Ze strony Urzędu Miejskiego największą pomoc organizatorzy uzyskali od Wydziału Inżynierii Miejskiej.

W stosunku do edycji BAZUNY sprzed pięciu lat zmieniono lokalizację sceny – zamiast na wzniesieniu znalazła się ona na terenie płaskim. Samo miejsce było organizatorom już znane – pomimo zmiany kierownictwa pewne kroki postępowania okazały się łatwe zarówno w przewidywaniu jak i realizacji. W roli kierownika głównego pozostała Monika Piętka, sprawy techniczne przejął Marcin Kęsik – pozostała część “sztabu” nie zmieniła się.

Od roku 1995 w miejsce “piosenki turystycznej” w nazwie przeglądu pojawiła się piosenka studencka. Dla wielu osób zmiana to jedynie kosmetyczna, powód jest jednak bardziej istotny – obecność zarówno w konkursie jak i wśród gości zespołów “z pogranicza” ballady i innych gatunków. Hasło “piosenka turystyczna” jako przeznaczona przede wszystkim do śpiewania dawno straciło swą bezpośrednią wymowę. W 1996 roku najlepszymi przykładami powyższego stwierdzenia mogły być: gdańska grupa POMIDORY z elementami rocka oraz czerpiący z muzyki folk zespół GAID. W roku 1997 również nie zabrakło wykonawców samą swą obecnością poszerzających ramy stylistyczne Przeglądu w porównaniu np. do lat 70-tych.

BAZUNA’97 była edycją 25-tą, jubileuszową. Nie planowano jednak hucznych obchodów – pojawiło się jedynie kilka akcentów nawiązujących do tradycji, przypominających stary, dobrze znany repertuar (występy Macieja Służały i zespołu POLANA). Na imprezę przyjechał weteran piosenki Karol Płudowski, znany z braku określania jakichkolwiek ram czasowych występów, ze swą gitarą, “która wiele przeżyła”, popisowym jego numerem (także zaprezentowanym na BAZUNIE’97) było . . . śpiewanie na scenie wraz z publicznością po wyłączeniu nagłośnienia. Do najbardziej udanych występów w koncertach nocnych zaliczyć należy prezentację BEZ JACKA (w pierwszym roku po śmierci Janka Stefańskiego) oraz grup DNIEJE, GAID, ZA MIEDZĄ i KLAPS.

Konkurs wyłonił zbiór 20 piosenek – laureatek oraz kilkoro wykonawców rokujących największe nadzieje: wymienić tutaj trzeba Daniela Gałązkę, zespoły PRZEZ OKNO, OSTATNIE KUSZENIE MAŁGORZATY i POLANA. Rajdowa Piosenka Roku przypadła w udziale Jerzemu Pawłowi Dudzie – noszący znamiona przeboju “Konik polny” w wykonaniu laureata wypada nader przekonywująco.

Gościom BAZUNY’97 prawie przez cały czas towarzyszyła wiosenna aura; 20-minutowa ulewa (krótka i konkretna) wyglądała jak “tradycji stanie się zadość”. Urocza sceneria niedzielnego koncertu laureatów, z muzyką w pięknym leśnym otoczeniu pozostawiała końcowe, najbardziej trwałe wrażenie.


Jury 25. Jubileuszowego Ogólnopolskiego Turystycznego Przeglądu Piosenki Studenckiej “BAZUNA’ 97″, w składzie: Dorota Nosowska, Piotr Bachorski, Marek Górski, Mirosław Michalski, Maciej Służała

postanowiło do grona piosenek – laureatek zakwalifikować:

“Boogie – dynia” grupy RYTMOS ze Słubic,

“Czerwiec” zespołu OSTATNIE KUSZENIE MAŁGORZATY z Pabianic,

“Dla ciebie i dla mnie” grupy GAID z Zabrza,

“Dom” duetu PRZEZ OKNO ze Środy Wielkopolskiej,

“Głosem jestem śpiewaka” Doroty Dzięcioł z Bydgoszczy,

“Jesienny tramwaj nad Wartę” grupy PRZEZ OKNO,

“Jestem” zespołu QUATTRO z Olsztyna,

“Już jestem spokojny” Daniela Gałązki z Mińska Mazowieckiego,

“Kiedyś” grupy POMYSŁ ADASIA z Bydgoszczy,

“Kochałem panią” Miłosza Ziółkowskiego z Torunia,

“Mroźna piosenka” Jerzego Pawła Dudy z Gorzowa Wieklopolskiego,

“O sierpniu” zespołu AD PERSONAM z Torunia,

“Penefelesoup am I” (kto ten tytuł przetłumaczy? – przyp. red.) grupy FISTASZKI z Kętrzyna,

“Podwiośnie” grupy BOHEMA z Kędzierzyna-KoĽla,

“Poeta” Daniela Gałązki,

“Powrót do Eurydyki” Doroty Dzięcioł,

“Pod jakim niebem” grupy POLANA z Mirosławca,

“Warkocz jesieni” grupy POLANA,

“Wesoła bossanova o miłości” zespołu QUATTRO,

“Wieczny ogień” grupy OSTATNIE KUSZENIE MAŁGORZATY,

“W przestrzeniach nieskończonych” grupy BOHEMA,

“Zaprosiny” duetu PRZEZ OKNO,

“Żytnia 13a” grupy OSTATNIE KUSZENIE MAŁGORZATY.

Wyróżnienia za interpretację Jury przyznało Danielowi Gałązce za “Modlitwę wędrownego grajka” oraz grupie BOHEMA za “Piosenkę moją”.

Wyróżniono również:

  • fragment publiczności w osobach Benity Klawon i Izabeli Zborowskiej za układ choreograficzny towarzyszący piosence “Bahawaya” grupy KILL WATER,
  • Izabelę Gaczyńską – skrzypaczkę zespołu OSTATNIE KUSZENIE MAŁGORZATY,
  • Marka Gordzieja – gitarzystę grupy PRZEZ OKNO za akompaniament do utworu “Jesienny tramwaj nad Wartę” oraz za teksty wykonywanych utworów,
  • Ewę Szkólnik – wokalistkę grupy QUATTRO.

Dwutygodnik młodzieżowy “Cogito” przyznał swoją nagrodę duetowi PRZEZ OKNO.

Równorzędne nagrody w kategorii wykonawców otrzymują:

  • Daniel Gałązka
  • OSTATNIE KUSZENIE MAŁGORZATY
  • PRZEZ OKNO
  • RYTMOS

Za wykonanie piosenek Jury postanowiło wyróżnić zespół QUATTRO.

Swoją nagrodę publiczność przyznała zespołowi KILL WATER z Białegostoku.

Rajdową Piosenką Roku 1997 jednogłośnie okrzyknięto piosenkę “Konik polny” (sł. Władysław Wróblewski, muz. Jerzy Paweł Duda) w wykonaniu Jerzego Pawła Dudy.

Jury pragnie wyrazić podziękowanie głównemu akustykowi imprezy Krzysztofowi Voigtowi, którego niezauważalność była wyraźnie zauważalna.

Jury wyraża głęboką wdzięczność wszystkim 17 widzom za przybycie oraz 13 widzom za wytrwanie do końca.

X
Nasz Facebook