Bazuna 1975

W roku 1975 BAZUNA została po raz pierwszy wyprowadzona w plener. Liczono, że dzięki temu samoistnie nastąpi selekcja publiczności – “odpadnie” liczna grupa osób nie zainteresowana piosenką turystyczną, na BAZUNĘ zaś uczęszczająca jedynie ze względów snobistycznych.

Postanowiono więc zrealizować imprezę prawdziwie turystyczną: codziennie koncert w innej miejscowości, wszyscy widzowie wraz z wykonawcami odpowiednią trasę pokonywaliby na piechotę. Przygotowanie takiego Przeglądu było znacznie trudniejsze, niż edycji poprzednich – należało praktycznie w ciągu kolejnych dni zrealizować trzy imprezy w trzech różnych miejscach. Tego karkołomnego zadania podjął się zespół liczący dwukrotnie mniej osób, niż grupa organizatorów B’74.

Kierownikiem Przegladu “BAZUNA’75″ został Janusz Czaja; w gronie kierownictwa znaleźli się ponadto: Tadeusz “Migdał” Kiełbiński (serwis techniczny), Maurycy Jeske-Choiński (kierownik organizacyjny), Izabela Skrzecz (biuro), Elżbieta Pardela (program), Krzysztof Kieloch (oprawa plastyczna) oraz Bogumiła Szopa (finanse). Organizatorami Przeglądu byli: Politechnika Gdańska, Uczelniany Parlament SZSP PG, SSP “TECHNO-SERVICE” oraz ZW SZSP w Gdańsku.

Koncerty “Studenckiego Przeglądu Piosenek Turystycznych BAZUNA’75″ odbyły się kolejno: 7.11 w Mikoszewie, 8.11 w Stegnie oraz 9.11 w nieistniejącej już hali Stoczni Gdańskiej (koncert laureatów). Wszyscy uczestnicy imprezy zostali tym samym zaproszeni do wędrówki na trasie Gdańsk – Świbno – Mikoszewo – Stegna – Gdańsk; nie wszyscy jednak z propozycji tej skorzystali. Spora cześć widzów przyjechała czym się dało – w ostatniej chwili – do Mikoszewa i srodze się zawiodła zastając drzwi do sali zamknięte, na drzwiach zaś kartkę “Przepraszamy. Sala pełna – miejsc nie ma”.

Również w Stegnie miejsce koncertu (remiza) wypełniona była do ostatniego miejsca. Nie udało się więc przywrócić kameralności imprezy. W piątek wieczorem po koncercie rozpalono ognisko – przy ognisku tym śpiewano, przede wszystkim jednak próbowano się rozgrzać. Panował straszny “ziąb”, wszystkich zaś czekał nocleg w domkach campingowych. Podejmowane tu i ówdzie próby instalacji ogrzewania w domkach (spirala podwieszona do sufitu) okazały się niewystarczające.

Nowym elementem BAZUNY’75 była nieprzerwana praca Jury (kierowanego przez Edmunda Kadłubiskiego) – oceniane były nie tylko koncerty, ale także wszelkie “produkcje” wykonawców poza sceną, od godz. 15 w piątek do godz. 21 w sobotę. Rajdową Piosenką Roku 1975 została piosenka Adana Drąga “Wpław” w autorskim wykonaniu; największy aplauz publiczności wywołała natomiast “Samba sikoreczka” w wykonaniu Jerzego Filara z grupą NASZA BASIA KOCHANA.

Największą sensacją na koncercie finałowym w hali Stoczni Gdańskiej była sprzedaż śpiewniczków “BAZUNA’75 – piosenki – laureatki” zawierających Rajdowe Piosenki Roku z dwóch ostatnich Przeglądów oraz tegoroczne, jeszcze “świeże” piosenki nagrodzone. Publiczność mogła więc śpiewać razem z wykonawcami, ucząc się jednocześnie nowych piosenek. Śpiewniczek wydrukowany został przez SSP “TECHNO-SERVICE” w 12 godzin od ogłoszenia werdyktu; nakład wynosił 1000 egz. Jeszcze jedna rzecz niemożliwa została zatem zrealizowana na tej BAZUNIE.

Rożne były oceny Przeglądu w roku 1975. Trochę narzekali wykonawcy – zmuszeni parę kilometrów ponosić swe instrumenty; więkoszości jednak nader odpowiadało wyjście w plener. BAZUNA stała się prawdziwym turystycznym, wędrownym przeglądem, gdzie śpiewa się bez przerwy. Najwięcej zarzutów w stosunku do przyjętej formuły organizacyjnej mieli dziennikarze. Napiętnowali oni nową koncepcję i dążenie do zachowania turytycznego profilu przeglądu nie biorąc pod uwagę tego, że taka właśnie była pierwotna idea BAZUNY. Nie było to pierwsze ani ostatnie nieporozumienie między dziennikarzami a organizatorami Przeglądu.


Eksperymentalny werdykt Wędrującego Jury V Wędrownego Jesiennego Ogólnopolskiego Studenckiego Przeglądu Piosenki Turystycznej “BAZUNA ’75″.

Za piosenki godne spopularyzowania w studenckim środowisku turystycznym Jury V WJOSPPT “B’75″ uznało:

  • “Powitanie” sł. i muz. A. Mancewicz, wykonanie – grupa SMUTNE SKUTKI (Gdańsk),
  • “Pechowy dzień” sł. i muz. W. Chyliński, wykonanie – grupa SMUTNE SKUTKI,
  • “Ostatni rajd” sł. i muz. T. Olszański, wykonanie – grupa SMUTNE SKUTKI,
  • “Jutro popłyniemy daleko” sł. K.I. Gałczyński, muz. E. Wang, wyk. grupa WESPÓŁ (Toruń),
  • “Poszukiwania” sł. i muz. B. Nowicki, wyk. Ewa Modrzejewska (Toruń),
Wędrowiec Bazuna 2012
  • “Morały” sł. zasłyszane, muz. B. Sielicki, wyk. grupa E’TAM (Wałbrzych),
  • “Wreszcie jadę” sł. i muz. J. Borowicz, wyk. grupa KS2B (Poznań),
  • “Na moich drogach wieje wiatr” sł. R. Pisarczyk, muz. i wyk. Bogusia Tucholska (Poznań),
  • “Tango z garbem” sł. i muz. A. Wierzbicki, wyk. grupa WAR (Malbork),
  • “Już lato” sł. i muz. A. Drąg, wyk. Ania i Zbyszek Szukalscy (Gdańsk),
  • “Piosenka ulicznika” sł. L. Staff, muz. W. Juszczyszyn, wyk. KWARTET IM. KASI KIESTRZYŃ (Wrocław),
  • “Oj, chmelu, ż-mij chmelu” – ludowa piosenka ukraińska,
  • “Obieżyświat” sł. L. Wajler, muz. P. Walczak, wyk. grupa GULBRASON (Gdańsk),
  • “Zakurzone drogi” sł. L. Wajler, muz. P. Walczak, wyk. grupa GULBRASON (Gdańsk),
  • “Co za czasy” sł. A. Waligórski, muz. O. Grotowski, wyk. Olek Grotowski (Gdańsk),
  • “Wpław” sł., muz. i wyk. Adam Drąg (Gdańsk) – Rajdowa Piosenka Roku 1975.

Eksperymentalnie wędrujący werdykt, którego nie ma, popełnili:
Edmund Kadłubiski – przewodniczący, Lech Konopnicki, Wojtek Laskowski, Gośka Piechota, Zbyszek Woźniak and Johnny Walker.

Audycja Studenckiej Agencji Radiowej o Bazunie 1975
Dyskusja w studiu SAR z udziałem: przedst. SKT FIFY: Michała Wasiluka (prezes), Edmunda Kadłubickiego (przew. jury), Jacka Okły; przedst. SAR: Andrzeja Lamersa,Tadeusza Buraczewskiego, Mieczysława Ostojskiego

Pieczątka
X
Nasz Facebook