Bazuna 2005
Nowe kierownictwo przystąpiło do pracy nad kolejną imprezą już w roku 2004. Kierownictwo tym razem stanowili: Paweł i Magda Kowalczyk, koordynujący imprezą, Kamil Badzioch – programowy, Janek Twardowski – techniczny oraz Szymon Ramczykowski – szef biura. Strategiczną decyzję na temat lokalizacji podjęta została szybko. Dobre kontakty z szefostwem regionalnych nadmorskich lokali – BACÓWKI w Gdańsku-Jelitkowie (obecnie CHILLY WILLY) i KOLIBY w Sopocie zdecydowały o wyborze drugiego z tych miejsc. Termin imprezy przesunięty został w stronę wakacyjnego sezonu – przypadł on na drugi lipcowy weekend.
33. przegląd BAZUNA 2005 pamiętany będzie z kilku powodów.
Po pierwsze – była to pierwsza edycja w historii, której scena usytuowana była na wodzie (scena nad wodą, bliżej lub dalej od brzegu, już się zdarzała) – na pomoście wychodzącym wprost z KOLIBY, stanowiącym własność tejże regionalnej karczmy. Pierwszy raz zdarzyło się, że dużą część widowni stanowili plażowicze, których w zasięg sceny wcale nie przywiódł urok studenckiej piosenki. Odległość wykonawców od oklaskującej ich widowni wielu z artystów wydała się zbyt duża, nie pozwalająca na tak ważny w akustycznej muzyce ścisły kontakt obu stron.
Po drugie – niezdecydowanie Jury, które trofeum Rajdowej Piosenki Roku podzieliło na trzy równe części. Kandydatkami do tego tytułu były: “Kasia i wiatrak” w wykonaniu Elizy Banasik, “Biegnij” zespołu SIUDMA GÓRA oraz “Fabryka snów” łódzko-otwockiej grupy COFFEINA. Ta ostatnia grupa okrzyknięta została mianem najlepszego wykonawcy Przeglądu. Nagroda Publiczności przypadła w udziale TOWARZYSTWU POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI.
Jak często na imprezach piosenki turystycznej się zdarza, część koncertu nocnego stanowiła reżyserowaną całość. Tym razem, w ramach 33. Przeglądu, trafiło na 33. lecie zespołu BROWAR ŻYWIEC, który na te okazję zaprosił swych śpiewających przyjaciół, m.in. GRUPĘ TORUŃ, Pawła Orkisza i grupę z pionierskich lat piosenki turystycznej, KOCIOŁEK z Andrzejem Mrozem.
Edycja plażowa BAZUNY nie świadczyła o tym, iż w piosence z tekstem nastał sezon ogórkowy. Jak co roku przyjechała grupa ciekawych młodych twórców, którym laury naszego werdyktu miały za zadanie zwiększyć swą motywację do śpiewania i dalszego rozwoju. Czy tak się stało, każdy śledząc werdykt może odpowiedzieć sobie sam, pytanie jest jednak ponadczasowe, z naszą imprezą związane na stałe.
Komisja specjalna powołana do wykrycia sprawców tzw. 33. AFERY BAZUNOWEJ, w składzie: Joanna Kondrat, Aldona Jaskulska, Maciej Służała, Marek Głowacki, Łukasz Majewski, Bartłomiej Adamczak i Sławomir Woźniak, po przesłuchaniu zawezwanych świadków i zgromadzeniu 35 tomów akt, stwierdza, co następuje:
- Większość świadków zeznawała fałszywie,
- Spośród zeznań świadków, którzy zdecydowali się na współpracę, do tzw. Złotej Dwudziestki zakwalifikować następujące zeznania (w kolejności ich składania):
- “Fabryka snów” i “Bunt anioła” – COFFEINA,
- “Turystyczny song z psem” i “Ona” – KMT TUREK,
- “Kasia i wiatrak” i “Limba” – Eliza Banasik,
- “Nike” – Tomasz Hanć i Anna Dróbka,
- “Moje góry” – Z MARSZU,
- “Niemanie” – Paweł Czekalski,
- “Zasiedziana” – MEGIS,
- “Chory Portier” i “Knajpa” – Tomasz Salach,
- “Biegnij” – SIUDMA GÓRA,
- “Tęsknota” i “Unikalni” – Aleksander Dorociński,
- “Nie ma czasu” – MARCEPAN MARECKI,
- “Prośba o wyspy szczęśliwe” – Iwona Kania i Michał Karbowski,
- “Suną szyny (Piosenka dla gapowicza)” – Andrzej Marczyński,
- “Ciepły sen o Bieszczadach” – CISZA JAK TA.
- Komisja ustaliła, że niemożliwym jest wskazanie głównego sprawcy Rajdowej Piosenki Roku. W zamian Komisja wskazała troje najbardziej podejrzanych w tej sprawie. Są to:
- COFFEINA – “Fabryka snów”,
- Eliza Banasik – “Kasia i wiatrak”,
- SIUDMA GÓRA – “Biegnij”.
- Najlepszym wykonawcą zeznań okazała się grupa COFFEINA. Zeznania wysoce istotne dla sprawy złożyli również świadkowie: Iwona Kania z pełnomocnikiem Michałem Karbowskim oraz Paweł Czekalski.
- Komisję najbardziej zainteresowała interpretacja faktów, zawarta w zeznaniach Iwony Kani i Michała Karbowskiego, na temat “Trudniej wierną być w sobotę”. Komisja zwróciła również uwagę na zeznanie złożone przez grupę OSTATNIE KUSZENIE JAROMIRA w sprawie poszukiwanego “Darmodzieja”.
- Komisja doceniła indywidualne zeznania następujących świadków:
- COFFEINA – za zachowanie ducha wieku pomimo bagażu doświadczeń,
- KMT TUREK – za ładny klimat turystycznej pieśni starej,
- Eliza Banasik – za dojrzałość wokalną,
- Jerzy Paweł Duda – za wzorcowo szybką instalację oraz za walczący tekst “Bez barier”,
- Paweł Czekalski – za niemanie mniemania o upływie czasu,
- UKT RÓŻA WIATRÓW – za promowanie właściwego trendu w kierunku optymizmu,
- PUDEŁKO ZAPAŁEK – wyróżnienie w kategorii orkiestr dętych,
- BOSSA – za wysoki kunszt aranżacji,
- duet Iwona Kania i Michał Karbowski – za walory wykonawcze,
- Jagoda Kurpios i Kamila Kłos – za warsztat wokalny.
- Komisja również dostrzegła zeznanie zespołu NADZIEJA zatytułowane “Ja i jesień” i oceniło jako istotne dla sprawy. Zeznanie Rafała Chojnackiego zostało również przez Komisję docenione, za ujawnienie lokalnego, trójmiejskiego wątku sprawy.
- Komisja uznaje jakość zgromadzonego materiału dowodowego za względnie zadowalającą.
( – )
Publiczność dopuszczona do udziału w posiedzeniach Komisji większością głosów wytypowała swoim zdaniem, podmiot najbardziej podejrzany – TOWARZYSTWO POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI.