Bazuna 2005

Nowe kierownictwo przystąpiło do pracy nad kolejną imprezą już w roku 2004. Kierownictwo tym razem stanowili: Paweł i Magda Kowalczyk, koordynujący imprezą, Kamil Badzioch – programowy, Janek Twardowski – techniczny oraz Szymon Ramczykowski – szef biura. Strategiczną decyzję na temat lokalizacji podjęta została szybko. Dobre kontakty z szefostwem regionalnych nadmorskich lokali – BACÓWKI w Gdańsku-Jelitkowie (obecnie CHILLY WILLY) i KOLIBY w Sopocie zdecydowały o wyborze drugiego z tych miejsc. Termin imprezy przesunięty został w stronę wakacyjnego sezonu – przypadł on na drugi lipcowy weekend.

33. przegląd BAZUNA 2005 pamiętany będzie z kilku powodów.

Po pierwsze – była to pierwsza edycja w historii, której scena usytuowana była na wodzie (scena nad wodą, bliżej lub dalej od brzegu, już się zdarzała) – na pomoście wychodzącym wprost z KOLIBY, stanowiącym własność tejże regionalnej karczmy. Pierwszy raz zdarzyło się, że dużą część widowni stanowili plażowicze, których w zasięg sceny wcale nie przywiódł urok studenckiej piosenki. Odległość wykonawców od oklaskującej ich widowni wielu z artystów wydała się zbyt duża, nie pozwalająca na tak ważny w akustycznej muzyce ścisły kontakt obu stron.

Po drugie – niezdecydowanie Jury, które trofeum Rajdowej Piosenki Roku podzieliło na trzy równe części. Kandydatkami do tego tytułu były: “Kasia i wiatrak” w wykonaniu Elizy Banasik, “Biegnij” zespołu SIUDMA GÓRA oraz “Fabryka snów” łódzko-otwockiej grupy COFFEINA. Ta ostatnia grupa okrzyknięta została mianem najlepszego wykonawcy Przeglądu. Nagroda Publiczności przypadła w udziale TOWARZYSTWU POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI.

Jak często na imprezach piosenki turystycznej się zdarza, część koncertu nocnego stanowiła reżyserowaną całość. Tym razem, w ramach 33. Przeglądu, trafiło na 33. lecie zespołu BROWAR ŻYWIEC, który na te okazję zaprosił swych śpiewających przyjaciół, m.in. GRUPĘ TORUŃ, Pawła Orkisza i grupę z pionierskich lat piosenki turystycznej, KOCIOŁEK z Andrzejem Mrozem.

Edycja plażowa BAZUNY nie świadczyła o tym, iż w piosence z tekstem nastał sezon ogórkowy. Jak co roku przyjechała grupa ciekawych młodych twórców, którym laury naszego werdyktu miały za zadanie zwiększyć swą motywację do śpiewania i dalszego rozwoju. Czy tak się stało, każdy śledząc werdykt może odpowiedzieć sobie sam, pytanie jest jednak ponadczasowe, z naszą imprezą związane na stałe.


Komisja specjalna powołana do wykrycia sprawców tzw. 33. AFERY BAZUNOWEJ, w składzie: Joanna Kondrat, Aldona Jaskulska, Maciej Służała, Marek Głowacki, Łukasz Majewski, Bartłomiej Adamczak i Sławomir Woźniak, po przesłuchaniu zawezwanych świadków i zgromadzeniu 35 tomów akt, stwierdza, co następuje:

  1. Większość świadków zeznawała fałszywie,
  2. Spośród zeznań świadków, którzy zdecydowali się na współpracę, do tzw. Złotej Dwudziestki zakwalifikować następujące zeznania (w kolejności ich składania):
    • “Fabryka snów” i “Bunt anioła” – COFFEINA,
    • “Turystyczny song z psem” i “Ona” – KMT TUREK,
    • “Kasia i wiatrak” i “Limba” – Eliza Banasik,
    • “Nike” – Tomasz Hanć i Anna Dróbka,
    • “Moje góry” – Z MARSZU,
    • “Niemanie” – Paweł Czekalski,
    • “Zasiedziana” – MEGIS,
    • “Chory Portier” i “Knajpa” – Tomasz Salach,
    • “Biegnij” – SIUDMA GÓRA,
    • “Tęsknota” i “Unikalni” – Aleksander Dorociński,
    • “Nie ma czasu” – MARCEPAN MARECKI,
    • “Prośba o wyspy szczęśliwe” – Iwona Kania i Michał Karbowski,
    • “Suną szyny (Piosenka dla gapowicza)” – Andrzej Marczyński,
    • “Ciepły sen o Bieszczadach” – CISZA JAK TA.
  3. Komisja ustaliła, że niemożliwym jest wskazanie głównego sprawcy Rajdowej Piosenki Roku. W zamian Komisja wskazała troje najbardziej podejrzanych w tej sprawie. Są to:
    • COFFEINA – “Fabryka snów”,
    • Eliza Banasik – “Kasia i wiatrak”,
    • SIUDMA GÓRA – “Biegnij”.
  4. Najlepszym wykonawcą zeznań okazała się grupa COFFEINA. Zeznania wysoce istotne dla sprawy złożyli również świadkowie: Iwona Kania z pełnomocnikiem Michałem Karbowskim oraz Paweł Czekalski.
  5. Komisję najbardziej zainteresowała interpretacja faktów, zawarta w zeznaniach Iwony Kani i Michała Karbowskiego, na temat “Trudniej wierną być w sobotę”. Komisja zwróciła również uwagę na zeznanie złożone przez grupę OSTATNIE KUSZENIE JAROMIRA w sprawie poszukiwanego “Darmodzieja”.
  6. Komisja doceniła indywidualne zeznania następujących świadków:
    • COFFEINA – za zachowanie ducha wieku pomimo bagażu doświadczeń,
    • KMT TUREK – za ładny klimat turystycznej pieśni starej,
    • Eliza Banasik – za dojrzałość wokalną,
    • Jerzy Paweł Duda – za wzorcowo szybką instalację oraz za walczący tekst “Bez barier”,
    • Paweł Czekalski – za niemanie mniemania o upływie czasu,
    • UKT RÓŻA WIATRÓW – za promowanie właściwego trendu w kierunku optymizmu,
    • PUDEŁKO ZAPAŁEK – wyróżnienie w kategorii orkiestr dętych,
    • BOSSA – za wysoki kunszt aranżacji,
    • duet Iwona Kania i Michał Karbowski – za walory wykonawcze,
    • Jagoda Kurpios i Kamila Kłos – za warsztat wokalny.
  7. Komisja również dostrzegła zeznanie zespołu NADZIEJA zatytułowane “Ja i jesień” i oceniło jako istotne dla sprawy. Zeznanie Rafała Chojnackiego zostało również przez Komisję docenione, za ujawnienie lokalnego, trójmiejskiego wątku sprawy.
  8. Komisja uznaje jakość zgromadzonego materiału dowodowego za względnie zadowalającą.

( – )

Publiczność dopuszczona do udziału w posiedzeniach Komisji większością głosów wytypowała swoim zdaniem, podmiot najbardziej podejrzany – TOWARZYSTWO POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI.

Nasz Facebook