Bazuna 1972
BAZUNA’72 odbyła się w dniach 10-12.11.1972 r. już jako impreza ogólnopolska (Jesienny Ogólnopolski Studencki Przegląd Piosenki Turystycznej). Jak twierdzili organizatorzy “nasz Przegląd ma charakter konfrontacji piosenek śpiewanych w studenckim środowisku turystycznym wczoraj, dziś a nawet jutro”. Odróżniało to BAZUNĘ od Giełdy Piosenki Turystycznej w Szklarskiej Porębie, której głównym celem było, ówcześnie, prezentowanie nowych piosenek.
Organizatorami B’72 byli: UP ZSP Politechniki Gdańskiej oraz klub “FIFY”; wspomagały ich: OS PTTK w Gdańsku, SSP “TECHNO-SERVICE” i Studencka Sekcja Przeciwalkoholowa. Biuro Organizacyjne, kierujące przebiegiem przeglądu, było znacznie liczniejsze, niż w roku ubiegłym – liczyło ok. 40 osób. Szefem biura był Zbigniew Piotrowski, pomocą służyli mu m.in. Andrzej Kłopotowski, Ewa Kostecka, Marek Ozorowski. Na miejsce koncertów ponownie wybrano salę teatralną KSW “ŻAK” w Gdańsku. Podobnie, jak przed rokiem wzdłuż ścian ustawiono rusztowania – tym razem już dwupiętrowe.
BAZUNA’72 we wspomnieniach jej uczestników uznawana jest za najlepiej przygotowaną – jej program został opracowany w najdrobniejszych szczegółach. Tak rozbudowanej oferty dla wykonawców i widzów nie zaproponowano już później na żadnym Przeglądzie.
Wszystkich przyjeżdżających z głębi Polski uczestników imprezy witano już na dworcu PKP Gdańsk Główny, gdzie zorganizowany był punkt informacyjny. Tu sprawdzano listy zgłoszeń, poszczególnym grupom wykonawców byli przydzielani piloci, którzy opiekowali się nimi przez cały czas trwania przeglądu. Większość wykonawców zakwaterowano w Domu Wycieczkowym PTTK przy ul. Długiej i w Domu Harcerza (oba miejsca b. blisko “ŻAKA”), przyjezdni widzowie mieszkali zaś w akademikach. Każdy wykonawca otrzymał teczkę programową, w której znalazł m.in. program minutowy B’72, znaczek pamiątkowy, foldery o Gdańsku i Kaszubach a także tableau Kierownictwa i plaster turystyczny na odciski. Nie udało się przewidzieć jednego – liczby osób chętnych do obejrzenia koncertów. W piątek “ŻAK” przeżył regularne oblężenie ze szturmem. Sala Teatralna była już pełna, a przed budynkiem kłębił się tłum, oceniany na 500 osób. Próbowano sforsować “ŻAKA” i wejść od strony parkingu – w końcu wyłamane zostały główne drzwi wejściowe zablokowane stalową sztabą. Na sali tego dnia było ok. 900 osób (na 300 miejsc) – ratunkiem okazały się dwupiętrowe rusztowania. Nie wszystkim posiadaczom karnetów udało się w piątek wejść na występy – część z nich mogła wysłuchać realizowanej przez Studencką Agencję Radiową bezpośredniej transmisji z imprezy do radiowęzłów w domach studenckich.
Inauguracyjny koncert przeglądu rozpoczął się od przekazania kaganka piosenki turystycznej nowem kierownictwu przez szefa BAZUNY’71; później miały miejsce kolejno: występ bazuniarzy, odśpiewanie przez wykonawców Rajdowej Piosenki Roku 1971 (“Lato z ptakami odchodzi”) i występ laureata B’71, Wacka Masłyka. W ciągu trzech dni odbyły się dwa koncerty konkursowe, nocny kabareton turystyczny i występ galowy.
Statystycy wyliczyli, że:
- w ciągu trzech dni przez salę “ŻAKA” przewinęło się ok. 2500 osobowidzów,
- koncerty trwały łącznie 20 godzin (w tym sobotni maraton – 12 godzin),
- wystąpiło 19 grup i 17 solistów – w sumie 106 osób reprezentujących 10 ośrodków akademickich w kraju,
- wysłuchano 201 wykonań piosenek, w tym 145 różnych,
- najwytrwalszym wykonawcą był Czesław Wilczyński z Poznania – zaśpiewał on 15 piosenek (w tym 8 bisów),
- najbogatszy repertuar zaprezentowała fuzja grup TRUBA MAŁY I KOALICJA WSCHODNIA z Wrocławia i WOLNA GRUPA BUKOWINA z Buska-Zdroju, z Wojtkiem Bellonem, wykonując 10 piosenek,
- aż 5 razy odśpiewano “Na kolejowym szlaku” i chyba dlatego piosenka ta wybrana została Rajdową Piosenką Roku 1972.
Wielką popularnością widzów – co świadczy o ich gustach – cieszyła się piosenka “Nasza gdańska” (“spłodzona” w nocy z piątku na sobotę). Wykonująca ją grupa DWÓCH NA JEDNĄ z Gdańska otrzymała Wielką Nagrodę Publiczności.
Poziom występów na BAZUNIE ’72 był bardzo wysoki. Na Przegląd zjechała rekordowa liczba wykonawców – większa, niż na inne tego typu imprezy organizowane w roku 1972: Festiwal poznański, Giełdę w Szklarskiej Porębie, “Jarmark Bieszczadzki” czy “Noc Wagantów”. Rewelacją B’72 był Ryszard Krasowski z WSE w Poznaniu; do wykonawców wyróżniających się należeli m.in. zespół PUW, Jan Błyszczak “Mufka”, Adam Drąg, Grzegorz Marchowski i Michał Jaczewski.
W czasie koncertów panowała wspaniała atmosfera – bywalcy BAZUNY uznają ją za najlepszą w całej serii “gdańskiej”. Stworzenie jej było w dużej mierze zasługą konferansjerów – pamiętanych sprzed roku Stasia Sierki i Mietka Welke. Odnotować należy pojawienie się na BAZUNIE po raz pierwszy (w żadnym wypadku nie ostatni) Jerzego Pawła Dudy, od razu w roli członka Jury.
Wykonawcy – uczestnicy B’72 poza koncertami mieli do wyboru bogaty program turystyczny – wycieczki po Trójmieście i okolicy. Dużą atrakcją był SHIPTON – nocny rejs statkiem po Porcie Gdańskim i na Westerplatte, z udziałem ok. 350 osób. W samym “ŻAKU” w czasie Przeglądu eksponowano kilka wystaw: plakatu turystycznego, plakietek i znaczków rajdowych, fotogramów z Tatr i z BAZUNY ’71, antyakloholową. Organizatorzy przygotowali zestaw pamiątek (plakat, znaczek, proporczyk), wydrukowano regulamin i program imprezy oraz SKRYPT – zbiór piosenek zgłoszonych na B’72, po Przeglądzie zaś “Kurierek pobazunowy” z wyróżnionymi piosenkami. Sensację wzbudziła sprzedaż – za jedyne 40 zł – śpiewnika – książki BAZUNA zawierającego prawie 600 piosenek. Został on przygotowany przez kolegium pod przewodnictwem Mariusza Wojtunika.
Przy tak rozbudowanym programie BAZUNY ’72 nie budzi zdziwienia fakt, że jej zorganizowanie i przeprowadzenie kosztowało o 50 % więcej, niż w przypadku pierwszej edycji. Całkowity koszt B’72 wyniósł 55 tys. zł; znamienne jest to, że największe wydatki poniesiono na reklamę i propagandę oraz wydawnictwa imprezy (11.750 zł).
Ogromny wzrost popularności BAZUNY w 1972 roku, przede wszystkim zaś ogromne rzesze widzów, miały stać się w niedalekiej przyszłości przyczyną dodatkowych kłopotów przy organizacji kolejnych edycji Przeglądu.
Jury Jesiennego Studenckiego Przeglądu Piosenki Turystycznej “BAZUNA ’72″, w składzie:
- Elżbieta Pelplińska (Gdańsk) – przewodnicząca,
- Jerzy Duda (Warszawa),
- Michał Gruszczyński (Poznań),
- Bogdan Opowicz (Warszawa),
- Marian Matulewicz (Gdańsk),
- Maria Lilka Sobok (Wrocław)
- Rafał Zawadzki (Gdańsk) – reprezentant publiczności
postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
I Nagrody główne:
- w kategorii zespołowej – grupa PUW (Warszawa)
- w kategorii indywidualnej – Ryszard Krasowski.
II W konkursie na piosenkę o tematyce morskiej – grupie BRYLANTOWE SPINKI (Wrocław) za piosenkę “Morze, nasze morze”.
III Wyróżnienia:
grupa KASZUBY (Gdańsk) – za jakość wykonania i interpretację,
Czesław Wilczyński (Poznań) – za popularyzację piosenki turystycznej w stylu “country and western”,
Jan Błyszczak “Mufka” (Poznań) – za wszechstronność twórczą: muzykę, teksty i interpretację.
IV Wyróżnienia za wykonanie piosenek w grupach tematycznych:
- grupa RAPADZIEWIE (Warszawa) – za piosenkę turystyczną “Weźmiemy lato za rękę”,
- Barbara Kubicka (Wrocław) – za piosenkę żołnierską “Przez ciemny bór”,
- grupa PTAKLA (Wrocław) – za piosenkę zagraniczną “Snowa słyszu”,
- grupa HAFCIARKI (Wrocław) – za piosenkę zagraniczną “Pariż”,
- grupa DZIADKI (Poznań) – za piosenkę kabaretową “Korelacja turystyki z handlem wymiennym w percepcji emocjonalnej przeciętnego turysty chałupnika, czyli Wędrówki Ludu Polskiego”.
V Nagrody specjalne:
- Nagroda KW UP ZSP PG za całokształt działalności na niwie piosenki turystycznej w środowisku gdańskim – grupa KASZUBY (Gdańsk),
- Nagroda SKT PG “FIFY” za piosenkę “Mój chłopak wypiękniał w górach” – grupa EFEMERYDY (Poznań),
- Nagroda Chóru PG – grupa KOTY (Kielce),
- Nagroda Komitetu Antyalkoholowego za piosenkę “A mówiłem, nie pijcie przed weselem” (znaną także pod tytułem “Jaki był ślub” – przyp.red.) – grupa TRUBA MAŁY I KOALICJA WSCHODNIA (Wrocław),
- Nagroda akredytowanych dziennikarzy, ufundowana przez Redakcję Gdańską TS “Politechnik”, tzw. “Fujara Prowadząca” za riezkość i samo życie w prezentowanych utworach – grupa BRYLANTOWE SPINKI (Wrocław),
- Nagroda fotoreporterów akredytowanych przy B’72 “za wdzięk i . . .” – Jolanta Baziuta z grupy KARGULARZE (Opole),
- Wyróżnienie za wykonanie piosenki “Jak dobrze mi” – grupa BOOM (Warszawa),
- Wyróżnienie za piosenkę “Pejzaże harasymowiczowskie” i jej interpretację – WOLNA GRUPA BUKOWINA (Busko-Zdrój),
- Wyróżnienie za popularyzację piosenki żeglarskiej – Michał Jaczewski (Gdańsk),
- Wyróżnienie za adaptację tekstów literackich – Grzegorz Marchowski,
- Wyróżnienie za Kopernika w piosence “Księżyc i legenda” – grupa CZUPIRATYNKA (Olsztyn),
- Wyróżnienie dla najlepszego instrumentalisty – Dorota Dobosz, grupa D.D. I JEJ GITARZYŚCI (Katowice).
Jury JOSPPT “BAZUNA ’72″ na podstawie plebiscytu przeprowadzonego wśród publiczności stwierdza, co następuje:
- Wielką Nagrodę Publiczności otrzymuje grupa DWÓCH NA JEDNĄ (Gdańsk),
- Rajdową Piosenką Roku 1972 została piosenka “Na kolejowym szlaku” wykonana przez grupę AST WAT> (Warszawa).