Bazuna 2002
Zorganizować festiwalowy jubileusz w czasach, które, łagodnie mówiąc, nie są dla kultury okresem prosperity, to zadanie nie lada. Przed organizatorami BAZUNY 2002 stanął dylemat: wykonać dobrą, jednak bez odświętnej oprawy imprezę lub wbrew rozsądnym kalkulacjom targnąć się na huczne obchody. Lektura poprzednich odcinków serii dobrze ukazuje skłonność bazunowych ekip do ryzyka, wariant asekuracyjny nie wchodził więc w grę.
Po raz kolejny w historii Przeglądu zastosowano tzw. prawo dwulatki (za każdym razem to samo pytanie: czemuż nie pozwolić procentować raz wytyczonym kontaktom?), zwłaszcza, że niepowtarzalną scenerię gniewskiego zamku sprzed roku chwalili wszyscy. Skoro jubileusz to koncerty musiały być bardziej okazałe, ich rozmach większy a i zakres imprez towarzyszących odpowiednio szeroki.
Kierownikiem jubileuszu mianowany został, znany już wszystkim, Mirosław “Michu” Michalski, który po obchodach własnej rocznicy wrócił już do pełni sił i postanowił “z prywaty przejść w publikę”, koordynując bazunowe jubileuszowe działania. Zarząd nad biurem objęła Dorota Orłowska, na fotel kierownika technicznego powrócił Tomasz Kończak (w tym okresie tczewianin, okoliczność ta nie będzie bez znaczenia w roku kolejnym). Reszta sztabu zdecydowała, że sobie samej zwolnień wypisywać nie będzie.
Wystawa plastyczna, konkurs fotograficzny wraz z wystawą na imprezie, ekspozycja historii BAZUNY – oto plan topograficzny “okolic” trzydziestej edycji. Do tego druk “knigi” czyli Wielkiego Śpiewnika Jubileuszowego, wydanie przez DALMAFON płyty “Perełki BAZUNY” oraz, sumptem organizatorów, do niej suplementu. Wszystkie powyższe punkty programu przed imprezą i podczas jej trwania miały miejsce, co niniejszym szczególnie podkreślamy.
W słuszną sprawę wciągnięto także media elektroniczne – z powodzeniem zagłosowano internetowo na Przebój 30-lecla Przeglądu. Tytuł ten otrzymał “Majster Bieda” Wojtka Belona, wykonywany przez WOLNĄ GRUPĘ BUKOWINĘ. Główną atrakcją jubileuszowej, 30 – tej BAZUNY były jednak koncerty nocne i zgromadzony na nich zestaw gości. Pisaliśmy, że rok 2000 pod tym względem był wydarzeniem, bieżące wydanie imprezy pobiło jednak wszystkie edycje dotychczasowe. Goście zaistnieli w dwóch kategoriach: SZEROKIE SPEKTRUM i HOŁDUJMY TRADYCJOM (lub: TO MY, LAUREACI).
Zadaniem grupy pierwszej było kolejne, konsekwentne poszerzenie stylistycznych bazunowych ram. Oczekiwania z nawiązką spełnili (nieraz je przekraczając): poetycko – kabaretowy CZERWONY TULIPAN; Andrzej Garczarek i Jacek Kleyff, obaj z klasy bardów, przywieziony wprost z ukraińskich ostępów CZEREMOSZ, czystej poezji Lidia Jazgar z GALICJĄ, ZAYAZD country – folk, aktorska Danuta Błażejczyk, Jerzy “Ray Charles” Bożyk i Adam Matysek, gitara klasyczna. Miał być jeszcze współczesny jazz, tematyka morska w wersji folk oraz kawałek bluesa, żadne z wymienionych, niestety, nie dojechało.
Listę obecności laureatów dotyczczasowych BAZUN wypełnili niezawodni od lat, obecni niemal co imprezę: SŁODKI CAŁUS OD BUBY, TIMUR I JEGO DRUŻYNA, BEZ JACKA, KRĄŻEK. Była reprezentacja lat ostatnich: zespół BEZ PRÓBY, Kasia Haczewska, Daniel Gałązka, Marek Gordziej. Jednak najbardziej utrwalili się ci, których na BAZUNIE próżno było czekać przez długie lata: WOLNA GRUPA BUKOWINA, reaktywowane DO GÓRY DNEM, Jerzy Filar i wreszcie, po szesnastu latach nieobecności, STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWO. Rekordową, kilkutysiŕaczną frekwencję odnotowano w okolicach tego właśnie zespołu. W nocny maraton było odświętnie tym bardziej, że niektórzy goście na scenie odebrali złote bazunowe trofea, w uznaniu dużej popularności i żywotności piosenek, na stałe wpisanych do turystycznego kanonu.
W cień zszedł w roku 2002 konkurs, choć jego poziom nie był wcale niski – to koncerty gości ustawiły poprzeczkę bardzo wysoko, przejmując na imprezie dominację. Konkurs co roku twardo, konsekwentnie wyłania najlepszych, tak było i tym razem. Najlepszą wykonawczynią – Milena Madziar z Siedlec, Rajdowa Piosenka Roku to “Wiatr gnie sieroce smreki” zespołu KAMELEON z Recza, najlepszą intrerpretacją – “Przykro mi” Magdy Wójcik, w wykonaniu Pauliny Jarmużewskiej i ZGÓRMYSYNÓW. Nagrodę Publiczności otrzymał spontaniczny KRÓTKI SŁOŃ NERSA.
Tym sposobem BAZUNA 2002, jako niewątpliwe, wielopostaciowe (multimedialne) wydarzenie, została trwale zapisana. Zaznaczmy jednak, że zapisywać nie byłoby czego, gdyby nie wzmożony, wielodobowy wysiłek całej ekipy, szczególnie biura i serwisu technicznego, odbywających dyżury w pięciu(!), niesłusznie oddalonych miejscach noclegowych.
Zziębniętych uczestników 30. Jubileuszowego Ogólnopolskiego Turystycznego Przeglądu Piosenki Studenckiej “BAZUNA 2002″ oceniało wychłodzone i wytrwałe jury w składzie:
- Piotr Frankowicz
- Grażyna Gabrowska
- Dariusz Nerkowski
- Donia Nowak
- Wanda Staroniewicz
- Magda Turowska
Do gorącej, jubileuszowej złotej dwudziestki jury zakwalifikowało następujące piosenki:
- “Wiatraki” w wykonaniu zespołu ENIGMA
- “Na śniegu ślad” zespół VERGIL VAN TROFF
- “Miasto marzeń” Leszek Lyczmański i Rafał Nowak
- “Podwórka” Milena Madziar
- “Pożegnanie z piosenką” zespół STARSI O ROK
- “Czastuszki na wyjście wielkiego brata” Jerzy Paweł Duda
- “Opowieść” i “Anioł kobieta” Seweryn Jakubiec
- “Nieobecność” i “Dlaczego” zespół ERRATO
- “Panaceum” i “Marzenie o rozstaniu” Grupa Degustatorzy
- “Trzy” i “Siedzę i wznoszę” Michał Cylka
- “Jak przejść przez życie” Paulina Jarmużewska i ZGÓRMYSYNY
- “Szałas” – Martyna Lemańczyk
- “Nie przypadkiem” Marek Bartkowicz
- “Raz dwa trzy” i “Maj za pasem” TAKI SKŁAD
- “Lecz tak na serio” i “Bym nie szła” Aśka Kondrat i Laureaci
Nagrodę za najlepszą interpretację przyznano Paulinie Jarmużewskiej i zespołowi zgórmysyny za wykonanie piosenki Magdaleny Wójcik “Przykro mi”.
Nagrodę dla najlepszego wykonawcy otrzymuje Milena Madziar.
Nagrodę specjalną im. Jacka i Janka Stefańskiego otrzymał Michał Cylka.
Po wysłuchaniu 37 wykonawców jury postanowiło nie przyznawać nagrody “Czas Powrotu”, natomiast przyznało nagrodę specjalną za turystyczną osobowość 30-lecia Jerzemu Pawłowi Dudzie.
Tytuł Rajdowej Piosenki Roku 2002 otrzymuje utwór “Wiatr gnie sieroce smreki” w wykonaniu zespołu KAMELEON.
Nagrodę publiczności otrzymuje zespół KRÓTKI SŁOŃ NERSA
Ponadto jury postanowiło wyróżnić:
– za walory wykonawcze: Aśkę Kondrat i Laureatów, Martynę Lemańczyk, Michała Cylkę.
– wykonawcę piosenki “Rastamama” z zespołu KRÓTKI SŁOŃ NERSA
– Klub Piosenki Gorzów za warunki głosowe za wykonanie a’capella piosenki “Wiosna”
– zespół STARSI O ROK za współbrzmienie głosów i choreografię pozasceniczną
– Seweryna Jakubca za ogólne wrażenie artystyczne
– zespół DEGUSTATORZY za ogólne wrażenie
– Roberta Przybysza z zespołu GORE za słoneczność wykonania
– Kabaret KURA za symultaniczne przedstawienie treści piosenek w języku migowym
– Jacka Wocha za walory głosowe
– akordeonistę zespołu PROJEKT PIN za próbę przebicia się przez ścianę dĽwięku
– Marka Bartkowicza za poetyckie teksty piosenek
– Krzysztofa Stupińskiego autora tekstu piosenki “Raz dwa trzy” zespołu TAKI SKŁAD zaś cały zespół za wykonanie tej piosenki
Ponadto Michał Cylka oraz Aśka Kondrat i Laureaci otrzymują nominację do udziału w studenckim festiwalu piosenki w krakowie.
Juror Wanda Staroniewicz przyznaje prywatną nagrodę zespołowi ERRATO wyróżniając w szczególności Marcina Bryję za blask wykonania.
Jury apeluje do Jarosława Łazarczyka o większy szacunek do publiczności.
Nagrodę Centrum Wychowania Morskiego ZHP w postaci rejsu zatokowego otrzymuje grupa KAMELEON
Redakcja magazynu turystycznego “Podróże” ufundowała laureatom przeglądu 10 pamiątkowych walizeczek i tyleż rocznych prenumerat magazynu.
Jury jest pełne podziwu i uznania dla nieprzemakalnej publiczności BAZUNY. Jury składa również serdeczne podziękowania organizatorom i sponsorom 30. BAZUNY za to, że się udało.