
W roku 1975 BAZUNA została po raz pierwszy wyprowadzona w plener. Liczono, że dzięki temu samoistnie nastąpi selekcja publiczności – “odpadnie” liczna grupa osób nie zainteresowana piosenką turystyczną, na BAZUNĘ zaś uczęszczająca jedynie ze względów snobistycznych.
Postanowiono więc zrealizować imprezę prawdziwie turystyczną: codziennie koncert w innej miejscowości, wszyscy widzowie wraz z wykonawcami odpowiednią trasę pokonywaliby na piechotę. Przygotowanie takiego Przeglądu było znacznie trudniejsze, niż edycji poprzednich – należało praktycznie w ciągu kolejnych dni zrealizować trzy imprezy w trzech różnych miejscach. Tego karkołomnego zadania podjął się zespół liczący dwukrotnie mniej osób, niż grupa organizatorów B’74.
Kierownikiem Przegladu “BAZUNA’75″ został Janusz Czaja; w gronie kierownictwa znaleźli się ponadto: Tadeusz “Migdał” Kiełbiński (serwis techniczny), Maurycy Jeske-Choiński (kierownik organizacyjny), Izabela Skrzecz (biuro), Elżbieta Pardela (program), Krzysztof Kieloch (oprawa plastyczna) oraz Bogumiła Szopa (finanse). Organizatorami Przeglądu byli: Politechnika Gdańska, Uczelniany Parlament SZSP PG, SSP “TECHNO-SERVICE” oraz ZW SZSP w Gdańsku.
Koncerty “Studenckiego Przeglądu Piosenek Turystycznych BAZUNA’75″ odbyły się kolejno: 7.11 w Mikoszewie, 8.11 w Stegnie oraz 9.11 w nieistniejącej już hali Stoczni Gdańskiej (koncert laureatów). Wszyscy uczestnicy imprezy zostali tym samym zaproszeni do wędrówki na trasie Gdańsk – Świbno – Mikoszewo – Stegna – Gdańsk; nie wszyscy jednak z propozycji tej skorzystali. Spora cześć widzów przyjechała czym się dało – w ostatniej chwili – do Mikoszewa i srodze się zawiodła zastając drzwi do sali zamknięte, na drzwiach zaś kartkę “Przepraszamy. Sala pełna – miejsc nie ma”.
Również w Stegnie miejsce koncertu (remiza) wypełniona była do ostatniego miejsca. Nie udało się więc przywrócić kameralności imprezy. W piątek wieczorem po koncercie rozpalono ognisko – przy ognisku tym śpiewano, przede wszystkim jednak próbowano się rozgrzać. Panował straszny “ziąb”, wszystkich zaś czekał nocleg w domkach campingowych. Podejmowane tu i ówdzie próby instalacji ogrzewania w domkach (spirala podwieszona do sufitu) okazały się niewystarczające.
Nowym elementem BAZUNY’75 była nieprzerwana praca Jury (kierowanego przez Edmunda Kadłubiskiego) – oceniane były nie tylko koncerty, ale także wszelkie “produkcje” wykonawców poza sceną, od godz. 15 w piątek do godz. 21 w sobotę. Rajdową Piosenką Roku 1975 została piosenka Adana Drąga “Wpław” w autorskim wykonaniu; największy aplauz publiczności wywołała natomiast “Samba sikoreczka” w wykonaniu Jerzego Filara z grupą NASZA BASIA KOCHANA.
Największą sensacją na koncercie finałowym w hali Stoczni Gdańskiej była sprzedaż śpiewniczków “BAZUNA’75 – piosenki – laureatki” zawierających Rajdowe Piosenki Roku z dwóch ostatnich Przeglądów oraz tegoroczne, jeszcze “świeże” piosenki nagrodzone. Publiczność mogła więc śpiewać razem z wykonawcami, ucząc się jednocześnie nowych piosenek. Śpiewniczek wydrukowany został przez SSP “TECHNO-SERVICE” w 12 godzin od ogłoszenia werdyktu; nakład wynosił 1000 egz. Jeszcze jedna rzecz niemożliwa została zatem zrealizowana na tej BAZUNIE.
Rożne były oceny Przeglądu w roku 1975. Trochę narzekali wykonawcy – zmuszeni parę kilometrów ponosić swe instrumenty; więkoszości jednak nader odpowiadało wyjście w plener. BAZUNA stała się prawdziwym turystycznym, wędrownym przeglądem, gdzie śpiewa się bez przerwy. Najwięcej zarzutów w stosunku do przyjętej formuły organizacyjnej mieli dziennikarze. Napiętnowali oni nową koncepcję i dążenie do zachowania turytycznego profilu przeglądu nie biorąc pod uwagę tego, że taka właśnie była pierwotna idea BAZUNY. Nie było to pierwsze ani ostatnie nieporozumienie między dziennikarzami a organizatorami Przeglądu.
Eksperymentalny werdykt Wędrującego Jury V Wędrownego Jesiennego Ogólnopolskiego Studenckiego Przeglądu Piosenki Turystycznej “BAZUNA ’75″.
Za piosenki godne spopularyzowania w studenckim środowisku turystycznym Jury V WJOSPPT “B’75″ uznało:
- “Powitanie” sł. i muz. A. Mancewicz, wykonanie – grupa SMUTNE SKUTKI (Gdańsk),
- “Pechowy dzień” sł. i muz. W. Chyliński, wykonanie – grupa SMUTNE SKUTKI,
- “Ostatni rajd” sł. i muz. T. Olszański, wykonanie – grupa SMUTNE SKUTKI,
- “Jutro popłyniemy daleko” sł. K.I. Gałczyński, muz. E. Wang, wyk. grupa WESPÓŁ (Toruń),
- “Poszukiwania” sł. i muz. B. Nowicki, wyk. Ewa Modrzejewska (Toruń),
- “Wędrowiec” sł. A. Szarek, muz. zasłyszana, wyk. Grupa WESPÓŁ (Toruń),
Nagranie z archiwum Studenckiej Agencji Radiowej
- „Tawerna Pod pijaną zgrają” sł., muz. i wyk. Grzegorz Bukała,
Nagranie z archiwum Studenckiej Agencji Radiowej.
- “Morały” sł. zasłyszane, muz. B. Sielicki, wyk. grupa E’TAM (Wałbrzych),
- “Pamiątka ze spływu” sł. i muz. J. Borowicz, wyk. grupa KS2B (Poznań),
Nagranie archiwalne Studenckiej Agencji Radiowej.
- “Wreszcie jadę” sł. i muz. J. Borowicz, wyk. grupa KS2B (Poznań),
- “Na moich drogach wieje wiatr” sł. R. Pisarczyk, muz. i wyk. Bogusia Tucholska (Poznań),
- “Tango z garbem” sł. i muz. A. Wierzbicki, wyk. grupa WAR (Malbork),
- “Już lato” sł. i muz. A. Drąg, wyk. Ania i Zbyszek Szukalscy (Gdańsk),
- “Sen znaleziony w lesie” sł. J. Cygan, muz. J. Filar, wyk. grupa NASZA BASIA KOCHANA (Warszawa),
Nagranie z archiwum Studenckiej Agencji Radiowej
- “Piosenka ulicznika” sł. L. Staff, muz. W. Juszczyszyn, wyk. KWARTET IM. KASI KIESTRZYŃ (Wrocław),
- “Oj, chmelu, ż-mij chmelu” – ludowa piosenka ukraińska,
- “Obieżyświat” sł. L. Wajler, muz. P. Walczak, wyk. grupa GULBRASON (Gdańsk),
- “Zakurzone drogi” sł. L. Wajler, muz. P. Walczak, wyk. grupa GULBRASON (Gdańsk),
- “Co za czasy” sł. A. Waligórski, muz. O. Grotowski, wyk. Olek Grotowski (Gdańsk),
- “Wpław” sł., muz. i wyk. Adam Drąg (Gdańsk) – Rajdowa Piosenka Roku 1975.
Eksperymentalnie wędrujący werdykt, którego nie ma, popełnili:
Edmund Kadłubiski – przewodniczący, Lech Konopnicki, Wojtek Laskowski, Gośka Piechota, Zbyszek Woźniak and Johnny Walker.
Audycja Studenckiej Agencji Radiowej o Bazunie 1975
Dyskusja w studiu SAR z udziałem: przedst. SKT FIFY: Michała Wasiluka (prezes), Edmunda Kadłubickiego (przew. jury), Jacka Okły; przedst. SAR: Andrzeja Lamersa,Tadeusza Buraczewskiego, Mieczysława Ostojskiego



grupa WESPÓŁ fot. Kronika Studencka PG
koncert laureatów fot. Kronika Studencka PG
Mikoszewo ’75
poza sceną fot. archiwum klubu Fify
Zbigniew Szukalscy fot. zbiory własne
zepół NASZA BASIA KOCHANA fot. Kronika Studencka PG