Bazuna 2006

Wspólnym działaniem Klubu i Stowarzyszenia na początku roku odnowiony został towarzyszący Przeglądowi od lat cykl PIOSENKA MIESIĄCA. Miejscem tym razem stał się Klub Garnizonowy w Gdańsku-Wrzeszczu, w którym jedno z pomieszczeń stało się siedzibą Stowarzyszenia. Seria zimowowiosennych spotkań ukazała trójmiejskie grono wykonawców – znanych już z wcześniejszych występów: Marka Romika z zespołu VERGIL VAN TROFF (nowego kierownika programowego imprezy) oraz Elizę Banasik, laureatkę ostatniej edycji. Trzy spotkania ukazały współczesne interpretacje twórczości słynnych poetów piosenki: Paula Simona, Leonarda Cohena i Georges Brassensa. Do skutku nie doszło przygotowywane kolejne, z twórczością Jaromira Nohavicy, pozostawione, wraz z ideą prezentacji największych bardów, na kolejne lata. Jedna z edycji Piosenki Miesiąca – przypadając na maj – była wyjątkowa, jako jedyna w historii tych spotkań odbyła się poza Trójmiastem. Klub mieszczący się w Elblągu zaprezentował tamtejszą reprezentację, stanowili ją: nawiązujący do tradycji, uczestnik dawnych Przeglądów Marek Płoski oraz reprezentant młodszej generacji – zespół BeNiBe. Lokalizacja majowego spotkania nie była przypadkowa, miastem goszczącym przegląd BAZUNA miał stać się właśnie Elbląg, planowanym miejscem było zlokalizowane w centrum, ogrodzone murem Podzamcze – teren Muzeum Miasta Elbląga. Patronatem imprezę objęły elbląskie instytucje: miejski magistrat, Centrum Kultury ŚWIATOWID oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa. Ideę lokalizacji imprezy wysunął już rok wcześniej (podczas poprzedniej edycji w Sopocie) znany nam dobrze Tomek Kończak, który od czasu tczewskiej imprezy właśnie w Elblągu zamieszkał wraz z rodziną i po raz kolejny w swym nowym środowisku postanowił zrealizować naszą imprezę. Faktycznie pełnił on rolę kierownika organizacyjnego, poza nim ścisłą kadrę stanowili: Magda i Paweł Kowalczyk, Janek Twardowski oraz Marek Romik.

Elbląski Przegląd obfitował w akcenty miejscowe, miejskie oraz regionalne. Piątkowy koncert wieczorny rozpoczął Marek Płoski, tej samej nocy wystąpił zespół BeNiBe z Tomkiem Kończakiem w składzie. Sobotni konkurs, ze stylową rockową balladą otworzyła miejscowa SOBOTA, zaś przywitanie w nocnym maratonie przypadło w udziale nieistniejącej już, legendarnej formacji DNIEJE – bohatera naszej imprezy z lat 1995-1998, reaktywacja tej grupy nastąpiła jednorazowo – na przegląd BAZUNA 2006. Aktorski i poetycki wizerunek regionu warmińskiego w piątkowy wieczór zafundował widzom mistrz w obu kategoriach – CZERWONY TULIPAN. Piątkowy wieczór przyniósł także koncert pamięci zmarłego niedawno Ryszarda Maniasa, kompozytora, wielokrotnego wykonawcy i konferansjera, przyjaciela imprezy, wraz z przyjaciółmi blok piosenek Ryśka przygotowali Grzegorz Suliga i Adam Szarek.

Wydarzeniem sobotniej nocy był akcent gdański, jednak o wydźwięku ogólnopolskim – dwudziestolatek, związany z Przeglądem od lat, zespół SŁODKI CAŁUS OD BUBY do jubileuszowego programu zaprosił swych muzycznych przyjaciół z całego kraju i wszystkich generacji, od lat siedemdziesiątych począwszy. Gościnnie więc szczeciński DO GÓRY DNEM oraz, po raz pierwszy na naszej imprezie (tak, tak!) autor do dziś aktualnych turystycznych superhitów, Andrzej Koczewski. Gościnnie, także występujący, zespół BEZ JACKA, ku zaskoczeniu wszystkich swe monumentalne ballady zaprezentował w rockowej aranżacji, z sekcją rytmiczną i opracowaniu właściwemu poezji progresywnego rocka, łączącej w jedno dynamikę z liryką i głębokim wymiarem słów. Zachwyty słuchaczy to najskromniejsza reakcja, pojawiły się opinie, iż piosenki tworzone przez zespół braci Stefańskich, później przez Zbyszka z przyjaciółmi, w podtekście miał zawsze moc rockowej formy. Efektem tamtego wieczoru jest trwający do dziś wspólny projekt obu grup, nagrana w roku 2008 płyta oraz przygotowywana na rok 2010 kolejna.

Konkurs 34. edycji Przeglądu, w porównaniu z imprezami ostatnich lat, przyniósł sporą różnorodność muzycznych gatunków. Awangardową ścieżkę wskazała sopocka ĆMA oraz szczeciński RYKOSZEPT, muzycy tego ostatniego akompaniowali najlepszemu wykonawcy Przeglądu – Krzysztofowi Napiórkowskiemu, prezentującemu klasyczną piosenkę autorską. Styl literacki, wraz z aranżacją nawiązujący do twórczości Przemysława Gintrowskiego, zaprezentował poznański KWARTET PRO FORMA. Radosne pieśni w rytmach ska i reggae przywiózł na Przegląd powracający po sześciu latach do konkursu łódzki ZAKAZ WYPRZEDZANIA, z sukcesem – “Chytry plan” wybrany został nową Rajdową Piosenką Roku.

Efekt ściany dźwięku po raz kolejny zaprezentowało TOWARZYSTWO POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI, wraz z piosenką “Turyszczę” – kandydatką do tytułu Rajdowej Piosenki Roku. Wreszcie łącząca w jedną formę rytm bluesowy i poetykę piosenki Joanna Pilarska, która od elbląskiej imprezy wielokrotnie występowała w ramach promocji naszej imprezy, tak solowo jak i z zespołem NA DRODZE.

BAZUNA 2006 wprowadziła do zestawu nagród nowy, znaczący punkt. W styczniu tego roku zmarł Józek Kaniecki, skrzypek związany z obecnymi nieraz na imprezie zespołami PRIMA VISTA, SMUGGLERS i SZELA. Nowa nagroda, dla osoby – indywidualności muzycznej, zyskała imię Józka, stając się prestiżowym elementem werdyktu. Okazałą była też nagroda rzeczowa – bursztynowe skrzypce, wykonywane przez współpracującą firmę jubilerską STENEX. Decyzją Kapituły Nagrody, pod przewodnictwem Magdaleny Kanieckiej, żony Józka, pierwszym laureatem został basista zespołu ĆMA, Grzegorz Rozkwitalski.

Rozpoczynając sobotni nocny maraton przedstawiciele Patronów – władz miasta oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej oficjalnie przekazali organizatorom imprezy zaproszenie do realizacji Przeglądu w roku kolejnym. Łatwo się domyślić, iż od deklaracji tej rozpoczął się kolejny rozdział naszej historii.


Zgromadzona wśród licznych eksponatów muzealnych Rada Kustoszy w składzie: Joanna Kondrat, Benita Kończak, Dorota Kurjata, Magdalena Kaniecka, Maciej Służała, Łukasz Majewski, Horacy Chrząstek i Michał Wajnchold, wsłuchane w muzealnych kapci miękkich szum, zauważyła znaczący wzrost poziomu wykonawców, wielorakość stylów, form, instrumentarium i osobowości. Zasługuje na podkreślenie pozytywna i sympatyczna atmosfera obrad oraz po wielu latach zgodność jurorów.

Do ekspozycji “Złota Dwudziestka”wstawiono eksponaty:

  • Bartłomiej Łuczak “Mój toruński blues”
  • Ola Kot “Góry białe”
  • McAron “Kochanka”
  • SOBOTA “Wolny”
  • Katarzyna Dyzner “Dokąd”
  • CISZA JAK TA “Ciebie szukałem”
  • Paulina Kreja “Mój cały świat”
  • TOWARZYSTWO POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI “Nic na siłę”
  • TOWARZYSTWO POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI “Turyszczę”
  • Bar O Metr “Z dnia na dzień”
  • CARABOO “Mam swój dom”
  • KWARTET PRO FORMA “Noc”
  • Eliza Banasik “Bez tytułu”
  • ĆMA “Funky mizeria”
  • RYKOSZEPT “Coda do radości”
  • Krzysztof Napiórkowski “Wracaliśmy”
  • Krzysztof Napiórkowski “Kiedy ty wychodzisz”
  • Joanna Pilarska “Zielona bransoletka”
  • Joanna Pilarska “Nie ten pociąg”

Filarem ekspozycji zostaje Rajdowa Piosenka Roku “Chytry plan“w wykonaniu zespołu ZAKAZ WYPRZEDZANIA, do słów i muzyki Adama Tracińskiego. Rada Kustoszy informuje, że do tytułu tego kandydowała również piosenka TOWARZYSTWA POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI “Turyszczę”

Za najlepszego wykonawcę Rada Kustoszy uznaje Krzysztofa Napiórkowskiego, któremu przyznaje zaproszenie na nagranie do studia koncertowego Radia Gdańsk.

Najlepszą interpretacją Przeglądu uznano “Jaskółkę uwięzioną”, z repertuaru Stana Borysa, w wykonaniu Katarzyny Kazimierskiej z Kwidzyna

Rada Kustoszy w tym roku nie przyznała nagrody im. Jacka i Janka Stefańskich dla wybitnego autora-wykonawcy.

Nagrodę specjalną im. Józka Kanieckiego za indywidualność muzyczną przyznano Grzegorzowi Rozkwitalskiemu, basiście zespołu ĆMA.

Rada Kustoszy wyróżniła:

  • Bartłomieja Łuczaka za barokową formę,
  • zespół SOBOTA za dojrzałość muzyczną,
  • zespół MUSZELKA za wdzięczny wizerunek i kontynuowanie tradycji,
  • płodne Kwidzyńskie Zagłębie Muzyczne, zaś dyżurnego klawiszowca w.w. Zagłębia, Marcina Sawickiego za niezbędność,
  • postęp w zespole CISZA JAK TA oraz liczną grupę, która sobie nie przeszkadza a gra muzykę,
  • TOWARZYSTWO POWIĘKSZANIA WYOBRAŹNI za spontaniczność i chórki,
  • zespół CARABOO za powiew świeżości, Rada czeka z zainteresowaniem na dalsze dokonania,
  • Elizę Banasik za dobry głos i świetną dykcję,
  • RYKOSZEPT za niekonwencjonalną formę muzyczną,
  • KWARTET PRO FORMA za wszystko,
  • Joannę Pilarską za bazunowe bluesowanie.

Niezawisła publiczność Muzeum przyznała swoją nagrodę Mariuszowi Poświątnemu.

Nagrodę za piosenkę o tematyce morskiej Rada przyznaje Katarzynie Dyzner za “Opuszczone porty”.

Rada Kustoszy podziwia syntetyzm i politechnizm kustosza nad kustosze Marka Skowronka, oraz brak wad, ludzkie podejście i zrozumienie “skromnych”potrzeb wykonawców ze strony akustyków pod dowództwem Krzysztofa Voigta.

Pomimo BAZUNY na terenie Muzeum Rada Kustoszy zwraca uwagę, że muzyka nie zasklepia się w starych formach.

Nasz Facebook